Om ziekteverzuim te voorkomen moet je eerst weten hoe de situatie is in jouw onderneming. Deze vier cijfers kunnen je daarbij helpen.
Verzuimpercentage
Het verzuimpercentage geeft het percentage van verzuimdagen aan. Je kan een cijfer per maand, kwartaal of per jaar berekenen. Zo kan je de evolutie goed opvolgen.
Formule:
aantal dagen verzuim x 100
aantal dagen per jaar waarop er moet worden gewerkt
Verzuimfrequentie
De verzuimfrequentie is het gemiddelde aantal ziekmeldingen. Het cijfer geeft je inzicht in hoe vaak werknemers zich ziek melden in een bepaalde periode.
Formule:
aantal ziektemeldingen per jaar
aantal werknemers
Gemiddeld ziekteverzuim
Dit cijfer geeft aan hoelang werknemers gemiddeld afwezig zijn door ziekte in een bepaalde periode.
Formule:
totaal aantal dagen verzuim per jaar
aantal werkhervattingen per jaar
De Bradford factor
De Bradford factor meet de impact van het ziekteverzuim op de werking van de onderneming. Iemand die vaker kortdurig ziek is, heeft een grotere impact op de onderneming dan iemand die één keer langdurig ziek is. Als een werknemer zich voor een maand ziek meldt, kan je hiervoor de nodige maatregelen treffen om de afwezigheid op te vangen. Meldt een werknemer zich meerdere keren ziek voor 1 of 2 dagen, dan is het moeilijker om dat gestructureerd op te vangen.
Formule:
(Aantal ziektemeldingen x aantal ziektemeldingen) x totaal aantal ziektedagen in bepaalde periode
Jan is gedurende het laatste jaar 2 keer ziek geweest, en dat telkens voor 5 opeenvolgende dagen.
De Bradford score = (2²) x 10 = 40
Bill is gedurende het laatste jaar 10 keer 1 dag ziek geweest.
De Bradford score = 10²x10 = 1000
Hieraan zie je dus dat wie zich meerdere keren, kortere periodes ziek meldt een hogere Bradford score krijgt dan wie minder, maar voor langere periodes afwezig is. In het algemeen geldt: hoe hoger de score, hoe slechter. Aangezien korte, ongeplande ziekteperiodes een negatiever effect hebben op de organisatie. Het is wel belangrijk om steeds de omstandigheden in rekening te brengen. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarbij medewerkers als gevolg van een medische aandoening af en toe afwezig moeten zijn.
Houd cijfers bij
Het is niet evident om deze vier parameters goed te interpreteren. Hoe weet je bijvoorbeeld of er vooral een kort ziekteverzuim of een langdurig ziekteverzuim in je organisatie aanwezig is? Om dit te contextualiseren, kan je een benchmark doen via je sectororganisatie. Zo kan je het verschil met gelijkaardige organisaties blootleggen.
Ga op zoek naar mogelijke patronen
Kan je patronen ontdekken in de cijfers? Melden werknemers zich vaker ziek in een bepaalde periode of op bepaalde dagen? Zo kan een groot aantal ziekmeldingen op woensdagnamiddag, misschien aantonen dat er een probleem is met kinderopvang.
Je kan niet alles sturen, maar werkgerelateerd verzuim kan je wel aanpakken. Stel jezelf daarom kritische vragen:
- Hebben werknemers een moeilijke werk-privébalans?
- Zijn ze over het algemeen ontevreden over het werk en de organisatie ervan?
- Zijn er conflicten op het werk?