Scholengroep Impact werkt aan goede feedbackcultuur

Scholengroep Impact organiseert basis- en secundair onderwijs in de regio’s Torhout, Brugge en Knokke. Sinds een vijftal jaren hebben ze een uitgewerkt beleid rond de ontwikkeling van leerlingen én hun personeel. Een goede feedbackcultuur maakt daar deel van uit.  

Leren via feedback

Een goede feedbackcultuur vormt de motor van het leerproces en kan alleen maar groeien wanneer er voldoende vertrouwen is. Zo gaat het welbevinden van het lerarenteam erop vooruit. De medewerkers worden gestimuleerd om beter samen te werken en de dingen samen aan te pakken. En de leerlingen worden gevormd tot kritische burgers. 

Feedback geven en vragen

Volgens de directie is er geen standaard stappenplan voor een goede feedbackcultuur maar zijn er wel handvaten. De scholengroep startte bij de directies. Daarna gingen de directies met hun teams aan de slag. Benieuwd naar hun ervaringen? De directie en de aanvangsbegeleider nieuwe leerkrachten hebben deze tips voor een goede feedbackcultuur: bereid je goed voor,  wees duidelijk bij het geven van feedback en vraag zelf ook regelmatig feedback, ook als leidinggevende, dan kom je tot betere beslissingen.