Masterclass Leren om te groeien

Regelmatig tijd maken om iets bij te leren doet medewerkers groeien. Het maakt hun job aantrekkelijker en productiever. Ook de organisatie of het bedrijf wint erbij want bijleren houdt iedereen langer en gemotiveerder aan de slag. Hoe pak je dat aan? Hierover maakte de SERV-Stichting Innovatie & Arbeid in samenwerking met Anasta een masterclass. In deze masterclass staan we stil bij het belang van leren en ontwikkelen van medewerkers. Via deze masterclass geven we leidinggevenden tips om werk te maken van leren en ontwikkelen.

Structurele aanpak 

Kies voor een structurele aanpak om competenties en talenten te ontwikkelen, maak er een logisch en samenhangend geheel van. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn of heel veel geld te kosten maar het moet wel doordacht zijn. Bij een competentie gaat het over de kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om doelen in een organisatie te bereiken of om een bepaalde functie uit te oefenen. Met andere woorden: wat heeft het bedrijf nodig van de medewerker? Bij talenten gaat het eerder over competenties met goesting. Talenten zitten in jou en het vraagt niet zoveel energie om die te ontwikkelen.

Gunstige leeromgeving 

Maak tijd vrij om te leren en zorg voor een gunstige leeromgeving. Mensen leren zelf, je kan hen er niet toe dwingen maar je kan wel dingen aanreiken. Er zijn drie belangrijke elementen om een context te creëren die leren bevordert. Ten eerste moet er  tijd zijn om te leren. Tijd voor formele opleidingen maar ook voor leren van elkaar en informeel leren op de werkplek. Ten tweede moet je inzetten op feedback geven als leermoment. En ten derde moet je zorgen voor uitdagende jobs zodat mensen al doende leren en zich steeds verder ontwikkelen. 

Gevarieerd aanbod 

Mensen leren op verschillende manieren, vandaar dat het aanbod ook gevarieerd moet zijn. Hier spreken we over vier leerstijlen de doeners, de dromers, de denkers en de toepassers.  
Bij de doeners moet het concreet en praktisch zijn, zij leren al doende.
De dromers houden van discussiëren. Zij denken out of the box en dit geeft hen nieuwe inzichten en ideeën.  
Denkers verzamelen en analyseren gegevens. Daaruit leren ze en ze halen er nieuwe ideeën uit.
De toepassers hebben vooral nood aan een duidelijk kader en daarbinnen kunnen ze wel oplossingen bedenken of beslissingen nemen. 

Lerende netwerken 

Een van de principes binnen de lerende netwerken is dat je deelt om te vermenigvuldigen. Dat betekent dat je kennis uitwisselt, ervaringen deelt en daar verder op bouwt om tot nieuwe ideeën en inzichten te komen voor je eigen organisatie of bedrijf.  Een lerend netwerk is niet vrijblijvend. Een lerend netwerk gebeurt vaak in een meer informele sfeer en dat betekent vaak veel ruimte voor creativiteit.

Hoe aan de slag met deze masterclass? 

Bij elke film/masterclass is er een handleiding. Je kan deze masterclass individueel online bekijken, maar je kan de video ook gebruiken in een groepsdiscussie of vorming. In de handleiding vind je vragen en discussietopics om de video te bespreken.  
Deze masterclass maakt deel uit een reeks van masterclasses. Zij behandelen telkens één thema van werkbaar werk. Deze masterclass hoort bij het thema leren om te groeien.