Hoe ga je aan de slag met een werkbaarheidscheque?

De SERV-Stichting Innovatie & Arbeid organiseerde op dinsdag 4 mei 2021 voor de eerste keer een online Marktplaats Werkbaar Werkt! Een event om ondernemingen, organisaties en sectoren te inspireren om aan de slag te gaan met de werkbaarheidscheque. Om zo het werk werkbaarder te maken.

Ann Vermorgen, voorzitter van de SERV verwelkomt de 145 aanwezigen. In haar verwelkoming geeft ze aan dat meer dan 500 bedrijven al een werkbaarheidscheque hebben aangevraagd. Dit betekent ook dat heel wat dienstverleners ervaring opgebouwd hebben in hoe je zo’n project aanpakt en uitvoert. Ze spreekt de hoop uit dat deze marktplaats een nieuw elan zal geven aan de werkbaarheidscheques en de deelnemers zal inspireren om aan de slag te gaan rond werkbaar werk.

In een videoboodschap onderstreept minister van Werk, Hilde Crevits dat werkbaar werk en welzijn meer dan ooit cruciale thema’s zijn in het personeelsbeleid. Het menselijk kapitaal in je onderneming koesteren zorgt voor een positieve, werkbare werkomgeving en zorgt voor meer engagement om die extra mile te gaan. Werkbaar werk is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, sociale partners en sectoren. Met de werkbaarheidscheque lanceerde de Vlaamse Regering in 2018 een concreet instrument om een versnelling hoger te schakelen voor meer werkbaar werk. Inmiddels werd de cheque verlengd en uitgebreid. Zo komen acties rond telewerk ook in aanmerking voor ondersteuning. Werkbaar werk is nog lang niet van tafel en corona heeft het belang van een werkbare werkomgeving nog meer benadrukt. Daarom ook vanwege Minister Crevits een warme oproep om met een werkbaarheidscheque aan de slag te gaan.

31 dienstverleners geven in korte presentaties inzicht in hun manier van werken, hoe ze vorm geven aan een project werkbaar werk met een werkbaarheidscheque en welke resultaten dit oplevert. Daarvoor putten ze uit hun rijke ervaring of laten ze iemand uit de praktijk aan het woord.

Overzicht van de marktkramen

In de rechterkolom vind je alle presentaties die aan bod kwamen.


Werkbaar werk in kaart brengen is vaak de eerste stap om een preventiebeleid op te starten. Meten is weten.

Een vragenlijst, een checklist of een meer participatieve methode helpt om problemen duidelijk af te bakenen en een doordacht actieplan op te stellen.
Met behulp van een dienstverlener koop je expertise in om hele proces vlot en professioneel te laten verlopen. Vind in het overzicht van de dienstverleners die meewerkten aan de Marktplaats Werkbaar Werkt! een dienstverlener die het best bij jouw onderneming of organisatie past. Beroep doen op een dienstverlener kan met ondersteuning van de Vlaamse overheid. Vraag je werkbaarheidscheque of verhoging KMO-P aan. Tot 10.000 € voor een cheque, tot 5.000 € voor KMO-P. Aanvragen kan tot 31.12.2021. De dienstverleners helpen je graag met alle praktische zaken.

4 mei 2021, 13:30 - 4 mei 2021, 16:00